Acidul folic previne malformațiile congenitale la nou-născuți și contribuie la formarea de celule noi în organism

Acidul folic este forma sintetică a vitaminei B9 pe care o regăsim în mod natural în diferite surse vegetale și animale. Fiind destul de dificil de asimilat din simpla alimentație zilnică, acidul folic a fost creat pentru a menține nivelul optim al vitaminei B9, esențială de altfel, pentru buna funcționare a organismului.

Principalul rol al acestei vitamine hidrosolubile este acela de a preveni multe dintre malformațiile congenitale la nou născuți, printre care defectele de tub neural, care afectează creierul sau coloana. De aceea, femeile care doresc să rămână însărcinate este bine să înceapă să consume mai multe alimente bogate în vitamina B9 sau să ia la sfatul medicului, suplimente cu acid folic. Astfel, vor putea fi sigure că micuțul care urmează să se nască, are mult mai puține șanse de a suferi de malformații grave.

Acidul folic este cunoscut și pentru rolul în procesul de sintetizare al proteinelor, în formarea celulelor roșii din sânge și în multiplicarea celulară. Este o vitamină recomandată în special femeilor, care dincolo de a menține o sarcină fără probleme, are capacitatea de prevenire a cancerului de col uterin sau de sân.

Simptomele deficienței de acid folic

La un moment dat în viață se întâmplă să avem parte de diferite deficiențe de vitamine sau minerale, fapt care ne poate afecta funcționarea organismului la cote normale. Același lucru se întâmplă și în cazul carenței de acid folic, care poate ajunge să afecteze desfășurarea activităților zilnice, prin slăbirea și extenuarea corpului.

Iată care sunt principalele simptome care pot indica deficiența de acid folic:
– Anemie;
– Senzație de gură uscată;
– Umflarea limbii;
– Dureri de cap frecvente;
– Slăbirea organismului;
– Probleme cu memoria și puterea de concentrare;
– Stări de depresie și nervozitate;
– Tulburări de ritsm cardiac;
– Diaree sau constipație;
– Dispnee.

Sursele naturale de acid folic

Vitamina B9 se găsește mai ales în frunzele legumelor, unele cereale și alte alimente naturale. Se recomandă consumul produselor ca atare, în stare crudă sau foarte puțin procesată. Prin opărire, fierbere sau coacere, se pierd o mare parte din proprietățile nutritive, printre care și vitaminele din categoria de B-uri. Acestea sunt principalele alimente cu aport mare de acid folic:

Legume: spanac, varză, broccoli, sfeclă, fasole, ciuperci, linte.
Fructe: banane, căpșuni, pepene, lămâi, zmeură, portocală.
Alte alimente: ouă, organe animale (rinichi, ficat), lapte, semințe de floarea soarelui, suc de roșii.

Acidul folic și beneficiile asupra sănătății

Acidul folic este esențial în regenerarea celulară, de la țesuturi la organe, contribuind la menținerea sănătății inimii, a sistemului nervos central, a sângelui și a pielii. Este indicat mai ales pentru femeile care doresc să conceapă un copil, femeile deja însărcinate și a celor care doresc să mențină sănătatea uterului și a colonului. Descoperă care sunt beneficiile aportului zilnic de acid folic și de ce este atât de important pentru sarcină:

Previne malformațiile congenitale și nașterea prematură

Este indicat ca fiecare femeie care dorește să conceapă un copil, să ofere o importanță majoră aportului de acid folic. În primul rând, această vitamină din complexul de B-uri ajută la menținerea sarcinii normale finalizată cu o naștere la termen. Se evită astfel nașterea prematură a fătului și eventualele complicații care pot apărea la nivelul sistemului respirator și al creierului.

În al doilea rând, luând doza zilnică recomandată de medic, femeia însărcinată are mult mai mari șanse să nască un copil perfect sănătos. Acidul folic contribuie la prevenirea malformațiilor congenitale precum, spina bifida care duce la paralizia sub diferite forme ale fătului, dar și anencefalia, atunci când creierul celui mic nu se dezvoltă așa cum ar trebui. În afară de aceste malformații grave, cel mic este protejat de probleme cardiace sau neurologice. Un tratament complet cu acid folic ar trebui să fie început în primele 12 săptămâni de sarcină și este continuat la sfatul medicului.

Scade riscul de cancer de col uterin sau la sân

Un alt beneficiu al aportului de acid folic este prevenirea principalelor forme de cancer care afectează femeile, cum sunt cele de col uterin sau cancerul la sân. Se recomandă administrarea de acid folic concomitent cu pilulele contraceptive, pentru a evita pe mai târziu dezvoltarea de cancer al colonului uterin.

În urma diferitelor studii s-a ajuns la concluzia că femeile trecute de 40 de ani, care au avut parte de un aport normal de acid folic, au avut cu 45% mai puține șanse să dezvolte cancerul de col uterin sau cancerul la sân. Astfel, aportul de acid folic este important nu numai pentru femeile tinere sau însărcinate, dar și pentru femeile aflate în premenopauză sau menopauză, care sunt expuse unui risc mai mare de boli ale sistemului reproducător.

Menține sănătatea inimii

Persoanele care se confruntă cu problema nivelului ridicat de homocisteină, un aminoacid care favorizează infarctul, osteoporoza, accident vascular ischemic (întâlnit mai ales în cazul femeilor), ar trebui să acorde o mai mare atenție aportului zilnic de acid folic. Acesta inhibă dezvoltarea în concentrații prea mari ale acestui aminoacid, menținând astfel inima și sistemul circulator, perfect funcționale.

Poate trata și preveni disfuncțiile sexuale

Disfuncțiile sexuale (ejacularea prematură, impotența etc.) sunt asociate cu prezența aterosclerozei, diabetului, hipercolesterolemiei, hipertensiunii sau obezității. De asemenea, stilul de viață nesănătos (fumat, sedentarism, dietă nesănătoasă) poate fi un factor important.

Cercetători de la Universitatea Sapienza din Roma au publicat un articol în care consideră acidul folic ca fiind un factor ce poate influența disfuncțiile sexuale. Lipsa acidului folic, duce la un nivel ridicat de hemocisteină, care prin alte procese metabolice afectează funcția sexuală.

Influențează pozitiv activitatea mentală

Acidul folic ajută la funcționarea normală a sistemului nervos, fiind recomandat mai ales pentru persoanele care suferă de depresie, anxietate, care au probleme cu memoria sau puterea de concentrare. Este indicată adiminstrarea de acid folic încă din timpul școlii, elevilor care întâmpină probleme în procesul de învățare, care nu pot asimila într-un ritm normal informațiile și care au deficiențe ale memoriei.

În urma diferitelor studii, s-a descoperit faptul că acidul folic completează perfect orice tip de tratament pentru depresie, mai ales în cazul femeilor. Regenerarea celulară se resimte și la nivelul sistemului nervos, ajutând persoana în cauză să ajungă mai rapid într-o stare de normalitate psihică și de echilibru emoțional.

Doza zilnică recomandată de acid folic: femei 400 µg, bărbați 400 µg, femei însărcinate 600 µg, adolescenți 200 µg.

Aceste cifre au scop informativ. Pentru a nu dezechilibra starea de sănătate se recomandă sfatul unui medic, care poate să stabilească doza zilnică recomandată de acid folic, în funcție de istoricul medical și datele personale, cum ar fi greutatea sau unele boli cronice.

Acidul folic și efectele adverse

În caz de supradozaj sau tratament prelungit pot apărea anumite simptome, cum ar fi:
– Crampe abdominale;
– Diaree;
– Probleme cu somnul;
– Iritabilitate;
– Confuzie;
– Greață;
– Convulsii;
– Reacții cutanate.

Este bine de precizat faptul că fumatul, consumul regulat de cafea și de alcool pot să influențeze negativ asimilarea de către organism a acidului folic.

Concluzie

Acidul folic face parte din complexul de vitamine B, fiind de fapt forma sintetizată a vitaminei B9. Aceast tip de vitamină este destul de greu asimilată de organism în mod natural, suplimentele cu acid folic fiind mult mai eficiente. Femeile sunt cele care au parte de cele mai multe beneficii în urma aportului zilnic de acid folic, în special cele care doresc să rămână însărcinate.

Acidul folic contribuie la dezvoltarea normală a fătului, prevenind riscul de malformații congenitale și naștere prematură. Este un nutrient esențial atunci când vine vorba de sănătatea inimii și a sistemului nervos, participând activ la multiplicarea celulară și la formarea de celule roșii în sânge. În consecință, acidul folic este o vitamină cu importanță majoră, încă de la primele ore ale vieții, ajutând la buna funcționare mentală și fizică a organismului.

Bibliografie și surse de informații suplimentare:


O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (Nu există încă evaluări)
Încarc...

Pin It on Pinterest